Det knapplösa knullet

För första gången har jag läst om Isadora Wing och hennes funderingar kring det knapplösa knullet, toaletter, terapi och hur hon kastas mellan två män i sin iver efter den sanna kärleken. Redan de första raderna fångar mig. ” Det satt 117 psykoanalytiker på Pan American-planet till Wien. Jag hade behandlats av minst sex av dem. Och gift mig med en sjunde”. Isadora och hennes hjärnskrynklare till man är på väg till Wien för en invigning av ett museum till Freuds ära.

Jag hade ingen aning om att Rädd att flyga är en så pass humoristisk bok som den faktiskt är. Allt prat om det knapplösa knullet har stoppat upp all annan info, likt en tratt. För det känns som att Isadora mest är på jakt efter kärleken än på att ha sex med en vilt främmande man på ett tåg, hennes drömscenario för det kravlösa sexet. Ingen kärlek, inga måsten, bara sex.

När hon inte funderar på könsorgan och att vara otrogen mot sin man behandlar hon ämnen som sitt Tysklandshat eller hur olika toaletter är designade i olika länder. Ja, det är kul. Ja, det funkar än idag – över 30 år senare. I boken träffar hon på Adrian och slits mellan den nya älskaren och sin man Bennet. Älskaren som kan ta en främmande kvinna på rumpan, är rätt kass i sängen, men som tror på ett liv här och nu mot den trygga men trista Bennet som ändå vet vad han gör i sängen. Trots att Isadora ofta funderar på sex är ändå tanken på att hitta en jämlike starkare. Hon vill inte ge upp tanken på kärleken.

Jag kittlas av de psykologiska anspelningarna som flörtar med bland andra Freud och Skinner. Isadora som i stora delar av sitt liv har gått i terapi har själv blivit kunnig inom den mentala själsvården, som känns något förlegad när Freuds mossiga tankar om penisavund med mera dras in, vilket Isadora själv är kritisk mot. Rädd att flyga är alltså intressant ur flera aspekter. Mot slutet tappar jag en del av intresset när Isadora sväver iväg och tänker på tidigare män, när man vill att hon ska förbli i nuet. Och visst blir det en del upprepningar, men jag gillar den här boken skarpt. Den är jäkligt rolig.

Rädd att flyga får 4 av 5 palmhjärtan.

Kommentera

