Minirecension: Ugglemasken

En ung kamerunsk kvinna följer med sin man som ska motta Nobelpriset i fysik i Stockholm. Hon charmas av snön, punktligheten och för paralleller mellan nutid och dåtid och om livet på den fattiga landsbygden i hennes hemland och den värld hon möts av i och med Nobelfesten.

Jag dras aldrig med i historien. Språket är för spretigt, karaktärerna för platta och svärtan infinner sig aldrig. Det är helt enkelt för tamt, tjatigt och helt enkelt ointressant.Författaren Brigitte Gacha borde ha finslipat mer på historien och drivet i den.

Ugglemasken får 2 av 5 palmhjärtan.

3 thoughts on “Minirecension: Ugglemasken

  1. Jag tyckte historien hade sina poänger men tjatigt och upprepningar gör att den tappar farten och jag tappade också intresset. Jag kunde ha tänkt mig att några av berättelserna skulle blivit fina noveller.

  2. Jag tycker att förlaget borde ha tagit fram saxen och klippt bort en hel del och hjälpt till med att styra upp berättelsen. Läste din recension Lotten och jag kände definitivt igen mig i dina åsikter.

Kommentera

