Två glas rödvin, en film och elva frågor

Jag har blivit utmanad av BokParadis att svara på elva frågor.

Egentligen ska man skicka vidare utmaningen till elva bokbloggare, men jag är en sådan där tråkig typ som brukar avstå från att delta i kedjebrevsliknade saker.

Såattte. Nog tjötat.

Nu kör vi!

1. Om du blev fångade i en bok vilken skulle det bli?
Vilken klurig fråga! När jag var liten hade jag valt Tordyveln flyger i skymningen eller någon bok om Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, men som vuxen vet jag inte. Det hade nog blivit en blandning av Sex and the city, Narnia-böckerna, Harry Potter-böckerna, Middag med Mr Latte och någon bok som utspelar sig vid havet under sommaren.
 
2. Om du var tvungen att skänka en bok från din bokhylla vilken skulle det bli?
Jag har en hel del kurslitteratur som jag inte behöver. Jag skulle nog skänka bort en bok om vetenskapsteori eller liknande.

3. Favorit genre? Varför?
Det får nog bli den breda genren roman, eftersom den innehåller så mycket.

 
4. En karaktär du inte kommer överrens med, varför?
Utan tvekan Madame Bovary. Hon känns manipulativ, egoistisk och handlar utan att tänka, vilket jag har lite svårt för. Står inte ut med människan.

5. Var läser du helst?
Bra böcker!

6. Om du bara fick behålla en bok från din bokhylla vilken skulle det bli?
Någon av Harry Potter-böckerna.

7. Finns det någon bok du tror att du hade kunnat skriva bättre själv?
Nope. Tror tyvärr inte att jag har den begåvningen som krävs.

8. Finns det någon bok som blivit filmatiserad som blev bättre som film än bok?
Jag tycker att Den gröna milen av Stephen King är bättre som film än som bok.
 
9. Köpa böcker eller låna?
Jag älskar att äga böcker! Jag vill ha, ha och ha!

10. En bok du aldrig tröttnar på.
Jag har läst Middag med Mr Latte av Amanda Hesser ett flertal gånger och jag har fortfarande inte tröttnat. Mat och skönlitteratur är en delikat blandning! Det är ingen extraordinär bok, men den har kletat sig fast vid min lässjäl.

11. Vilket övernaturligt väsen hade du velat vara?
Definitivt en häxa!

One thought on “Två glas rödvin, en film och elva frågor

  1. Älskar Tordyveln flyger i skymmningen! (Och att de listar ut ett telefonnummer genom att lyssna av hur länge nummerskivan åker, det kommer jag aldrig att glömma.) Mycket detektivigt.

Kommentera

