Alla mina vänner är superhjältar

”Alla Toms vänner är superhjältar.Tom har till och med gift sig med en superhjälte, Perfektionisten. Under deras bröllopsdag blir Perfektionisten hypnotiserad av sin före detta pojkvän, Hypno. Resultat: Tom blir osynlig för henne”.

Så lyder inledningen på baksidan av Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman. Under två timmar lotsar uppläsaren Morgan Alling en genom en rad träffsäkra stereotyper med superhjälte-touch. Här finns Frottémannen som får varje dag att vara en söndag, Madame Gör rent allteftersom som diskar direkt efter en måltid och slänger pennorna när bläcket faktiskt har tagit slut och Hypno som får människor att göra som han vill. Det är bisarrt och komiskt. En godbit som fräschar upp i bokdjungeln. Stundtals snuddar det på gränsen att bli för många karaktärer, att bli ett enda långt uppradande av superhjältar, men eftersom historien endast är två timmar lång så fungerar det. Men personligen hade jag nog önskat att själva förhållandet, att själva kärnan i berättelsen, skulle ha fått större utrymme eller att superhjältarna hade fått större plats, men då varit färre. Boken får mig nyfiken på Andrew Kaufman, det ska bli spännande att följa hans författarskap. Alla mina vänner är superhjältar får mig att tänka på vilka superhjältar man har i sin närhet och kanske framförallt…vilken superhjälte man själv är?

Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman får 3 av 5 palmhjärtan.

Recensionsex från A nice noise.

One thought on “Alla mina vänner är superhjältar

  1. Ping: Alla mina vänner är superhjältar « Olika sidor

Kommentera

