Stjärnor utan svindel

Trots att Stjärnor utan svindel fick stor uppmärksamhet när den släpptes 1996 så läste jag den inte. Det kan bero på att jag endast var 13 år vid tillfället och upptagen med att fundera på när min mens skulle dyka upp, hänga med bästisen Alex och att läsa böcker av Maria Gripe. Det märks att romanen har några år på nacken och det känns skönt att samhället har förbättrat sig på flera punkter gällande homosexuellas rättigheter, som bland annat inseminering, sedan boken skrevs.

Stjärnor utan svindel är en kaxig kärleksroman om rätten att älska vem man vill inom lagens gränser. Sexscenerna är raka och hela boken är skriven på ett ärligt och ett öppet sätt som känns trovärdigt och naturligt. Louise Boije af Gennäs är skicklig på att leva sig in i sina karaktärer och göra dem levande. Även om jag stör mig rejält på Kaja trivs jag med upplägget och de skarpa politiska åsikterna. De måste ha varit uppfriskande under slutet av 90-talet. Personligen tycker jag att det blir för mycket generaliseringar i boken och mellan raderna känns det som att kvinnlighet ändå används som något negativt. Trots det så gillar jag Stjärnor utan svindel. Den är en bra relationsroman som även tar upp klass – och genusfrågor på ett trovärdigt sätt.

Stjärnor utan svindel får 3,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

3 thoughts on “Stjärnor utan svindel

  1. Låter som att det kan vara en bok att kolla upp. Jag gillade hennes Högre än alla himlar och har efter det tänkt kolla upp henne lite mer, men det har inte blivit av. Kanske ska börja med den här? 😉

  2. Jag älskade den här boken när jag var tonåring och läste den om och om igen, men sedan dess har jag och Louise Boije af G. fått ett mer komplext förhållande och hennes senaste roman pallade jag inte ens med att införskaffa, än mindre läsa. Men just Stjärnor utan svindel minns jag som underbar. Kanske är det bra att inte vara en omläsare av rang i sådana sammanhang, jag kanske skulle uppfatta den annorlunda såhär många år senare!

Kommentera

