Triss i svenska kvinnliga författare

Jag hänger den här gången på Lyrans Noblesser som riktar strålkastarskenet mot svenska kvinnliga författare – klassiska som samtida.  Det gäller alltså att plocka ut tre personer som får mitt litterära hjärta att klappa hårdare.

 

1. Maria Sveland
Trots att jag endast har läst en bok av Maria Sveland (självklart Bitterfittan) så vill jag ändå sätta henne på en piedestal. Hennes andra roman Att springa väntar på mig i bokhyllan. När jag läste Bitterfittan så var det så många av hennes åsikter som fick mitt blod att brinna. På ett bra sätt. Den var smart, ärlig och full av attityd. En äkta litterär käftsmäll.

2. Åsa Linderborg
Hennes biografi Mig äger ingen träffade mig rakt i hjärtat. Åsa Linderborg berättar om sin uppväxt tillsamammans med sin alkoholiserade far. Det är en berättelse om klass, men även om kärlek. Det är ingen schablonmässig bild som presenteras utan det känns genuint och man vill ha mer av språket, mer av allt. Snälla Åsa, sätt igång och skriv!

3. Elsie Johansson
Jag tycker om hur Elsie Johansson skakar om i litteraturens värld och bryter mot normer. Med Sin ensamma kropp belyser hon en äldre kvinnas sexualitet och hon gör det på ett fascinerande sätt; smakfullt och med ett språk som förför. Härligt att slänga bort bilden av den äldre kvinnan som ett saftkokande ”det”. Ett objekt som endast är till för att tillfredställa barn och barnbarns behov och möjligtvis dricka en kopp kaffe då och då.

One thought on “Triss i svenska kvinnliga författare

Kommentera

