Årsrapport – 101 böcker

Det nya året firades in med svartvinbärsvin, goda vänner och en näve lekar. Men innan jag sparkar igång med 2012 på allvar så är det dags att avlägga årsrapport för det gångna året. 2011 blev ett starkt läsår trots en svag början och ett ännu svagare slut. Först vill jag förvarna om att böckerna som är med på min topplista inte behöver vara utgivna 2011. Med det avklarat så är det dags att kavla upp ärmarna och dela ut lite priser.

Antal lästa böcker: Det landade på 101 böcker (exklusive en del barnböcker och kurslitteratur).
Antal ljudböcker: 19 stycken

Årets ljudbok – En dag av David Nicholls
Det är inte svårt att förstå varför En dag blev en av förra årets största läsarfavoriter. Att följa två personer under tjugo år och under en speciell dag är en fantastisk idé som fick rejäl utdelning. Anders Ekborg levererade och det var svårt att släppa taget om Dexter och Emma (trots att jag stundtals ville strypa dem lite lätt).

En annan favorit – Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel.

Årets novellsamling – Insekt av Clarie Castillon
”En lysande novellsamling med skarp svärta. Hanterar relationen mellan mor och dotter på ett nyanserat sätt, berättarrösten känns stilsäker och något makaber. Jag lyfter på hatten för Claire Castillon.” Så skrev jag på Boktipset när jag läst boken. Och jag känner likadant fortfarande, en verklig favorit.

Årets par – Siri Hustvedt och Paul Auster
Jag har verkligen funnit två favoriter i detta briljanta författarpar. Må de skriva så att pennan glöder och förgylla mina lästimmar med litteratur som får mitt hjärta att galoppera.

Årets ungdomsroman – Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Jag blev överraskad över hur bra och spännande denna bok är. Helt omöligt att inte sträckläsa. En självklar export ut i litteraturvärlden utanför Sverige. Inväntar fortsättningen.

Årets skräckis – Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist
En äkta bladvändare! Spännande från första sidan, men kan hålla med dem som tycker att de religiösa inslagen förtar lite av känslan. Är ändå imponerad av John Ajvide Lindqvist och hoppas att han inte lämnar skräckgenren.

En annan favorit – Döden på en blek häst av Amanda Hellberg.

Årets svenska debut – Gracie av Veronika Malmgren
Veronika Malmgren imponerar med en enkelhet i språket som gör det lätt att ta till sig. Perfekt om man vill komma lite närmare en amerikansk småstadslivstil. Det ska bli spännande att se vad Veronika Malmgren hittar på härnäst.

Årets favoriter – New York-trilogin av Paul Auster, Vad jag älskade & Lily Dahls förtrollning av Siri Hustvedt
Nej, ni behöver inte påpeka att jag borde ha läst Paul Austers trilogi för länge sedan, men jag är glad att 2011 blev året då jag gjorde det. Vilken läsupplevelse! Det är inte konstigt att jag i bland fantiserar om att bli adopterad av författarparet, vilka böcker de skriver! Jag skulle kunna gå bananas med adjektiv, men jag låter bli.

Ser mest fram emot – Bokmässan i Göteborg
Jag är något partiskt eftersom jag är bloggambassadör för bokmässan 2012, men det ska bli riktigt roligt att få rapportera om vad som händer före, under och efter en av årets största händelser. Snart bär det av för inspirationsträff i Göteborg med de andra ambassadörerna och det pirrar redan i själen. Jösses, så kul!

En trio som bör få lite extra uppmärksamhet;
Devil`s Peak av Deon Meyer – Vasst och svårt att släppa
Även tystnaden har ett slut av Ingrid Betancourt – En intim skildring som berör
En helvetes vinter av Daniel Woodrell – Svärta med starka personskildringar

2012, bring it on!

12 thoughts on “Årsrapport – 101 böcker

  1. Ja, det har varit ett bra läsår, men kvalité går ju före kvalité men jag är nöjd. Du har gett mig en hel del bra lästips det här året Ulla och jag hoppas att 2012 blir ett bra år, på alla sätt och vis. 🙂

  2. Jag hann med….nuskavise….noll böcker 2011…hoppas på att dubbla det under 2012. Lär få tid. Ge mig ett tips som passar mig, bokdjungeln!

    • Gais, om du menar allvar så får du allt ta och hiva fram lite böcker som du tycker om så att jag kan klura ut något som passar. Annars har jag en kort bok åt dig här, KKM av Jonas Inde. Har inte läst den än, men den kanske skulle vara en bra start?

      • Givetvis menar jag allvar. Den där KKM lät ju lät intressant faktiskt. Men, till och med mig, lättläst med 40 sidor. Mina favoritböcker all tajm är Brott å straff, Ringaren i Notre Dame och nutida Vindens Skugga. Annars har jag en förtjärlek för korta novellsamlingar. Sedärja.

  3. Jag säger som någon annan – vad kul att du är tillbaka! Jag har precis läst ut Daniel Woodrell just nu som den sista boken i min första omgång av projekt kill hyllvärmare. Gud så bra den var, men också så magontsskapande nattsvart.

Kommentera

