Ta en injektion och få en julöverdos

Oswald Cambell är döende och kommer inte överleva ännu en vinter i Chicago, snöstormar härjar och hans läkare tipsar honom om att söka sig till ett varmare klimat. Lost River, en sömnig småstad i Alabama, blir destinationen och det dröjer inte länge innan han blir en del av samhället. En handfull matglada änkor, en fattig flicka och en kardinalfågel är några av ingredienserna i denna feel good- bok med ett tydligt jultema.

En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg är snabbläst, godheten breder ut sig som en klibbig sirapsfläck. Mot slutet blir det en rejäl ketchupeffekt, eller snarare en sockerchock. För det här är sött, för sött.

En röd liten fågel i juletid
får två julpalmer av fem möjliga.

3 thoughts on “Ta en injektion och få en julöverdos

  1. Den fick tre stjärnor av mig när det begav sig (eller rättare sagt: i efterskott). Halo-effekten gör ju så och ”Gröna stekta tomater…” är ju mycket bra, både som bok och film. Jag tror att det var efter att jag sett filmen som jag mindes att jag även läst ”En röd liten fågel…”

  2. Hu det lät verkligen sliskigt, men jag gillar dina formuleringar om den.”breder ut sig som en klibbig sirapsfläck” etc, man förstår verkligen vilken typ av bok det är. Jag tycker bara titeln på boken är lite väl sliskig.

Kommentera

