Till min hemliga bokvän del 1

Julklappsbytet är i full gång och En bok om dagen har gjort ett äkta hästjobb med att para ihop hemliga bokvänner, vågen för det!

Eftersom det inte är helt enkelt att vet vad man ska ge, finns det en enkät som kan underlätta för alla blivande nissar. Även om du inte är med i bytet, så kan det ändå vara kul att gräva ner sig i ens bokintresse.

Det är helt enkelt något att klura på!

Här kommer enkäten;

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag försöker att inte gräva ner mig alltför mycket i en och samma. Jag vill upptäcka fler genrer och vidga mitt läsande! Jag är en allätare helt enkelt, men det blir mest samtida skönlitteratur i pocketformat.

Favoritförfattare?
Jag tycker att Siri Hustvedt och Paul Auster skriver fantastiska böcker, men jag har endast läst fyra böcker av paret ( Lily Dahls förtrollning, Osynlig, Vad jag älskade och New York-trilogin). Jag tycker även att Haruki Murakami är en författare i världsklass, har läst det mesta som har kommit ut på svenska av honom, men har tyvärr endast Vad jag pratar om när jag pratar om löpning i bokhyllan. Kafka på stranden är en solklar favorit!

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser mest på svenska, men vill ta mig an fler verk på engelska, dock inte alltför svåra.

 Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Jag tycker om att lyssna på ljudböcker, särskilt när jag är ute och promenerar eller ska sova. Jag lyssnar mest på mp3-format eller anpassat för Ipod.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Självklart vill jag ha alla böcker av Paul Auster och Siri Hustvedt, men samtidigt är det inte ett projekt som hastar. Det är kul att prova på något nytt! Jag har även nyligen börjat att samla på finurliga barnböcker, särskilt Sven Nordqvists ( har Hattjakten och När Findus var liten och försvann).

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst? I så fall, var?
Jag är medlem på Boktipset  och där finns de böcker som jag har läst det senaste året listade. Dessutom har jag kommenterat en del andra verk som jag läst under åren.

Vad är du ute efter, då du läser?
Eftersom jag är en alltätare kan jag stundtals vara ute efter en viss känsla, mord, feelgood-läsning för att i nästa sekund ha ett behov av att lära mig något nytt. Det är helt enkelt olika.

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Det finns egentligen ingen genre som jag undviker, eftersom jag gillar det mesta, men jag skippar gärna Katerina Janouchs serie om barnmorskan, tunga och svåra klassiker och Harlequin. Även om jag gillar chick lit så får det inte vara för sockersött! Jag läste även Sirila Gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist och den föll mig inte riktigt i smaken. Jag tror inte heller att maffiaböcker passar mig, men vem vet?

Vilken genre eller författares verk vill du gärna ta del av?
Jag är nyfiken på  verk av bland andra Dorothy Sayers, Kersin Ekman och Märta Tikkanen. Jag skulle även vilja läsa fler seriealbum än vad jag gör och prova på sci fi.

Sådär, jag hoppas att det gav min hemliga bokvän några ledtrådar.

4 thoughts on “Till min hemliga bokvän del 1

  1. Antecknat, här ska funderas ännu mer på böcker.
    Och så undrar jag en sak, vill du köra lite safe så att jag skickar en lista på förslag på titlar och så får du säga JA eller NEJ till dem så att du inte får en bok du redan har, eller vill du ha att det ska vara en total överraskning?

Kommentera

