Glad första advent önskar Bokdjungeln


Familjen Petersson med medföljande flickvän lyckades hålla sig någorlunda lugn vid gårdagens dignande julbord. Visserligen höll pappa på att ta eld, eftersom han lade armen på ett ljus, men en och en annan incident får man räkna med. Men hur var då julbordet?

Sillinläggningar samsades med diverse korvar, rökt makrill, julskinka, gravad lax, jansons frestelse, rökt hjortfilé och alla de delikatesser som hör julen till. Maten var utsökt, förutom köttbullarna, som var torra och smaklösa. En favorit var bland annat den varmrökta laxen, mumma! Tyvärr fanns det ingen tid för ”En röd liten fågel i juletid” av Fannie Flagg, men jag lyckades ändå smygläsa bitar ur det senaste numret av ”Vi Läser”. Fick mersmak efter Lotta-böckerna av Ester Rignér-Lundgren och att läsa något av Märta Tikkanen eftersom jag inte har haft äran att ta del av hennes verk än.

Ikväll ska jag tända ett ljus, dricka glögg och ta tag i ”En röd liten fågel i juletid”.

Glad första advent!

8 thoughts on “Glad första advent önskar Bokdjungeln

    • Ja, jag tror att du har bidragit till min nyfikenhet gällande Märta Tikkanen, du skriver så varmt om hennes författarskap. Århundradets kärlekssaga åker upp på vill läsa-listan, förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan jag kan läsa den…..

  1. Fabulous typ-Chesterfieldsoffor och fake(?)brasa ju! Där hade jag också gärna suttit och läst med en konjak, fast då hade det nog inte blivit så mycket läst eftersom jag troligen somnat.. Synd bara att En röd liten fågel i juletid fick dig att dö sockerdöden ovanpå all den där julmaten 🙂

Kommentera

