Haruki Murakami, gör du mig besviken?

Det har blivit en tradition att besöka stadsbiblioteket på onsdagar, främst för att låna en specifik bok eller lämna tillbaka lästa verk, men det hör även till att kolla hyllan med relativt nyinkomna böcker, vilket definitivt är körsbäret på tårtan, russinet i kakan, creme de la creme. Ja, ni fattar. 
Idag blev jag knäsvag.

Efter att först ha lånat alldeles för många böcker från julavdelningen och trängts bland ett gäng 4-åringar vid barnböckerna var det det dags att kolla in HYLLAN. Och där stod den – Haruki Murakamis ”1Q84”. Jag vet att den gjorde sitt intåg i bokaffärer och bibliotek för nästan ett år sedan, men jag har sugit på denna litterära karamell sedan dess. Eller snarare väntat. Kanske till och med avvaktat av ren oro, för tänk om jag blir besviken?

När jag läste ”Sputnikälskling” blev jag förtjust, när jag sedan gick vidare till ”Kafka på stranden” blev jag häftigt förälskad (en kärlekshistoria jag gärna delar med mig av i framtiden). Sedan dess har jag strosat runt bland Haruki Murakamis verk, lätt på tå, för att jag vet att besvikelsen kan flamma upp, den gjorde det vid ”Vad jag pratar om när jag pratar om löpning” och det kan ske igen. Förälskelser kan svalna. Nu ligger första delen av trilogin bredvid mig, men den får förmodligen ligga kvar ett tag till. Den finns nu inom räckhåll och den tanken behöver marinera till sig innanför hjärnbarken.

Håll ut, darling, håll ut.

4 thoughts on “Haruki Murakami, gör du mig besviken?

  1. Det tar ett tag innan jag vill börja läsa tegelstenar som denna. ”Fågeln som…” tog ju nästan tre veckor för mig att läsa och om jag då istället skulle hinna läsa fem eller sex normaltjocka böcker så kräver det både lite eftertanke och stenhård planering

    • Ja, det krävs att man är på rätt humör och beredd att verkligen ge sig in i tegelstenens värld, annars tappar man lätt intresset. Därför försöker jag att blanda, det är svårt att lägga flera tjocka böcker efter varandra, då gäller det att ha vältränade armar och rejäl motivation…:-)

Kommentera

