Ny utmaning: Världens juligaste bok

Bokdjungeln drar igång en ny utmaning där de främsta verken inom olika genrer och teman ska lyftas fram och utsättas för granskning. Det kan handlade om ”Världens sexigaste bok”, ”Världens tråkigaste bok”, ”Världens roligaste bok”, ”Världens mest osvenska bok”, det finns inga gränser för vad som kan komma att dyka upp.

Här följer en mer detaljerad manual för hur utmaningen går till;

1) Ett tema i stil med ”Världens nördigaste bok” lottas fram. Sjävklart kan vem som helst komma med förslag, mejla gärna till bokdjungeln@hotmail.se eller släng ihop en kommentar här på sidan. Det blir en ny utmaning i slutet på varje månad.

2) Under några dagar kan vem som helst nominera sin eller sina favoriter inom det utvalda temat. Det går även att nominera böcker som man tror passar in, men som man själv inte har läst.

3) Jag väljer ut vilka nomineringar som går vidare till omröstning. Omröstningen pågår under ca en vecka.

4) Boken läses och alla som vill hänger på.

5) En rapport om boken läggs ut här på Bokdjungeln. Förhoppningsvis är det fler som har hoppat på tåget och sammanställt en liten analys eller kommentar på den bok som fått stämpeln ”Världens x bok”. Lägg gärna upp den på era bloggar. Upp till bevis!

Information gällande nomineringar, den utvalda boken och eventuella datum följer allteftersom.

Den här omgångens tema
Eftersom julen väntar runt det sedvanliga hörnet är det självklart böcker som får ens rödklibbiga hjärta att slå starkare bara vid tanken på att en fetlagd herre snart kommer på besök, som ska nomineras. I premiäromgången handlar det om böcker som får en att längta efter knäck, julmusik och att se snön falla utanför köksfönstret. Eller varför inte böcker där tomten i sann psykopatanda sliter halsen av diverse barnvakter? Det är helt enkelt upp till er att bestämma. De enda kraven är att boken ska utspela sig i juletid eller på något sätt ha ett tydligt jultema. Den ska även vara lätt att få tag på.

Klara, färdiga, nominera! Ni har till och med den 24 november på er!

(Utmaningen ”Världens x bok” (måste komma på ett bättre namn, vad sägs om Upp till bevis?)  är byggd på en idé som min vän Gais gav mig. Han tyckte att jag skulle hålla en omröstning om vilken bok som är världens tråkigaste bok och därefter läsa vinnaren. Någon dag får han sin vilja fram, tills dess blir den uppfylld i en modifierad version).

25 thoughts on “Ny utmaning: Världens juligaste bok

  1. Häxan och lejonet av C.S Lewis
    Jag kommer att jag läste den uppkrypen i en fåtölj och var totalt okontaktbar ända till julklapparna skulle delas utnär jag läste den för första gången närjag var barn. Har läst om den sedan dess också. En av min största läsupplevelser och ja, jag har läst om den sedan dess också.
    (En bekant till mig brukar alltid läsa om Dracula till jul. Kanske skulle man nominera den också? Eller måste boken ha ett slags ”julhandling” i sig?)

  2. Hoppsa! Ursäkta nu såg jag ju att du faktiskt skrivit kraven ganska tydligt (jag skäms! slarvläsare..)
    Men Jultomten dyker uppp i Häxan och lejonet i varje fall. 🙂

  3. Jag skulle vilja nominera En julsaga av Charles Dickens som för mig är den ultimata julboken, läser den varje år till julen. Tycker den handlar om just vad som gör julen speciell. Det finns inget som ger mig mer julstämning! 🙂

      • Åh då borde du verkligen läsa den! 🙂 Jag har också sett en hel del filmatiseringar av den, en del bättre än andra och vissa pinsamt dåliga. Min favorit är den från 1984 med George C Scott som Scrooge 🙂

      • Ja, den blir en svår utmanare att slå i den kommande omröstningen. Känner mig lite skamsen över att jag inte har läst den, men det samtidigt ska det bli kul att ta del av en rejäl klassiker – förmodligen odödlig! Bara namnet Scrooge är fantastiskt! 🙂

  4. Jag ska läsa Last Christmas av Julia Williams i år, vet inget om dess julstämning men jag nominerar den ändå.
    Gillar det alternativa namnet Upp till bevis, för denna utmaningen.

Kommentera

