Mina första läsupplevelser

Malin Johansson ställer frågan Vilka första läsupplevelser har ni? i sin blogg Malin the writer och jag tar gärna en nostalgitripp tillbaka till barndomens bokhögar.

När jag var liten, var jag nästan tre äpplen hög, hade ett par röda Harry Potter-glasögon och gigantiska puffärmar. Jag såg ut som en liten tant. En tant med en vild fantasi. På mitt nattygsbord låg ofta böcker om de tre deckarna. En serie ungdomsböcker där tre killar löste olika kriminalfall, ibland var uppdragsgivaren självaste Alfred Hitchock. Det gick helt enkelt inte att stå emot titlar som ”Skräckslottets gåta”, ”Vrålande klockans gåta” och ”Sjungande ormens gåta”.

En annan tidig läsupplevelse var Maria Gripes ”Tordyveln flyger i skymningen”, en bok jag blev häftigt förälskad i. Gjorde misstaget och läste om den för något år sedan och en stor del av magin försvann. Självklart var även böckerna om Sune och Bert favoriter i bokhyllan.

Men min starkaste läsupplevelse, som fick mig att bli intresserad av kriminalfall och deckare var när jag hittade en bok med titeln ”Olösta kriminalfall” i bokhyllan. En bok som vi dessutom hade dubletter av. Jag läste om en mordisk värdshusvärdinna, om den ökända Lizzie Borden (hon anklagades för att ha mördat sin familj) och om andra spännande, men tragiska kriminalfall. Ett nytt intresse var fött.

Minns än idag ramsan om den mordmisstänkte Lizzie Borden.

Lizzie Borden took an ax
And gave her mother forty whacks.
When she saw what she had done
She gave her father forty-one

Tack vare det nyfödda intresset skrev jag senare påhittade polisrapporter på min skrivmaskin och ledde diverse mordutredningar, men det är som man brukar säga – en annan historia. Nu är jag nyfiken på vilka första läsupplevelser ni har, berätta!

Kommentera

