Med barnboken i centrum

Emmelie ville också vara kulturell för en stund.

Jag talar ofta och varmt om barnböcker så när smålandspostens kulturredaktör Camilla Carnmo twittrade om att hon skulle besöka en utställning med ett flertal av Gunna Grähs illustrationer, i min hemstad Vetlanda, dröjde det inte många veckor innan jag återvände till kommunen med ax.

Igår var det dags.

Till och med den 20 november kan man se illustrationer av Anna Bengtsson och Gunna Grähs på Vetlanda museum och till priset av noll riksdaler kan man beskåda bilder ur böcker som Mittinattenmysteriet, Tutu och tant Kotla, Rita ensam hemma med flera. I den lilla konsthallen fångar Gunna Grähs verk ens barnasinne direkt och Anna Bengtssons bilder hamnar tyvärr i periferin.


Mittinattenmysteriet  av Arne Norlin & Gunna Grähs

Tutu och tant Kotla av Gunna Grähs

Ture går till tandläkaren av Gun-Britt Sundström

Jag i en klassisk pekar-pose.

Enligt Wikipedia, som är som min bibel; fylld med fel, men ändå populär – har Gunna Grähs varit ledamot i svenska barnboksakademien och tilldelades Elsa Beskow-plaketten 1990.

Inte illa. 

Det var en liten, men trevlig utställning, hade det däremot varit Sven Nordqvist som visat upp sina underbara illustrationer hade jag förmodligen tuppat av. Han är den sanna mästaren.

 

 
 
2 thoughts on “Med barnboken i centrum

Kommentera

