Bokdjungelns läsäventyr:Tintinfeber


Status: Tillfällig Tintin-feber
Avklarade verk: Den mystiska stjärnan, De sju kristallkulorna del 1 och fortsättningen – Solens tempel del 2.
Författare: Hergé
______________________________________________________________________
Nej, Bokdjungeln har inte sadlat om och blivit en renodlad blogg om Tintin, men det är lätt att tro det. Först filmen, sedan ett desperat besök på stadens bibiliotek och nu tre lästa album. Vi kan kalla det tillfällig sinnesförvirring, eller Tintin-frossa. För visst är det lite läskigt att jag tycker att Tintin är den sötaste kille jag sett på länge, trots att han är lite väl ung och – animerad. Döm mig inte, se filmen först. När det kommer till albumen är den stora behållningen kapten Haddocks humör, Milous intresse för mat och katter och de klantiga detektiverna Dupontarna som ofta är på fel plats vid fel tillfälle.

Humorn är ständigt närvarande.

 Ibland skrattar jag till som vid följande bildruta:


Kanske har jag inte blivit ett tvättäkta fan, men jag tror att det blir fler Tintin-album i framtiden; de är lättlästa, äventyrsfyllda och smått roliga. Tyvärr även rätt fördomsfulla och det är trist att nästan inga kvinnor är närvarande. Annars är det äventyren jag vill åt; flygplansjakter, gömda skatter och försvunna tempel. Mitt Indiana Jones-hjärta bultar.

Och med repliker som ”Dunder och brak”, ”Vedervärdiga tryffelsvin” och ”Anfäkta och anamma” går det inte att låta bli att sucka belåtet åt den försupne och aggressive kapten Haddock, som ändå har hjärtat på rätt plats.

Något som han gör allt för att dölja.

2 thoughts on “Bokdjungelns läsäventyr:Tintinfeber

Kommentera

