Om du fick 500 kronor…

…Vilka böcker skulle du köpa då och varifrån skulle du köpa dem?

Det frågar sig Beas bokhylla och jag är inte sen att hänga på. Eftersom jag är svag för att låtsasbeställa böcker, men inte vill planera sönder den fiktiva beställningen plockar jag snabbt ner följande böcker i varukorgen;

1. IQ84; första boken April-Juni av Haruki Murakami
Haruki Murakami är en av mina favoritförfattare och Kafka på stranden finns definitivt med på min tio i topp-lista över böcker som har berört mig mest. Den här gången slår han till med en hel triologi och jag måste helt enkelt röra, se och läsa första boken.

2. French milk av Lucy Knisley
Har sett flera bokbloggare (bland andra Bokbabbel) som skriver om denna illustrerade reseskildring. En mor och en dotter åker till Paris för att strosa omkring bland marknader, cafeér och museum. Jag tror att det bor en liten frankofil i mig för det rycker i mitt öga vid tanken på att få äga detta seriealbum.

3. Murder is binding av Lorna Barrett
När Flickan och böckerna skrev om den här boken blev jag nyfiken direkt. Boken (den första i serien) handlar om Tricia Miles som tillsammans med sin katt Miss Marple (!)  försöker att finna sig tillrätta som nyinflyttad i Stoneham, men det dröjer inte länge innan hon hittar ägaren Doris Gleason död i sin egen kokboksbutik. Böcker, mord och en katt som heter Miss Marple, vad mer kan man begära?

4. Sommaren utan män av Siri Hustvedt
Jag vet, jag håller på att falla rejält för Hustvedts böcker och jag borde kanste ta det lite lugnt. Sprida ut böckerna över en längre tid, njuta mer och ha något att se fram emot när ingenting duger – men nej – i min fiktiva beställning måste jag helt enkelt ha mer. Ge mig!

Budgeten går i sank och summan landar på 513 kronor. Skickar efter från Bokus, eftersom de i det här fallet är billigare än Adlibris.

Så, det var det hela.

Vilka böcker skulle du skicka efter  och vart skulle du köpa dem?

6 thoughts on “Om du fick 500 kronor…

  1. Jag kommer istället skriva vilka böcker jag inte skulle köpa:
    Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse av Zlatan Ibrahimovic, David Lagercrantz, 179:-
    Har faktiskt ingen som helst lust att läsa Zlatans självbiografi, om det rafflandet spelet bakom klubbbytena och striderna i Ajax. Möjligen att hans barndom skulle vara intressant, men inte tillräckligt för att lägga en middag ute och en biokväll på det.

    Elsas hemlighet av Sofi Fahrman 169:-
    Vet inte vad boken handlar om men det räcker med att hon bara skriver om mode. Visserligen gillar jag mode mer än de flesta vet om, men vill helst undvika modebloggare och liknande.

    Utvandrarna av Wilhelm Moberg 192:-
    När jag gick i högstadiet fick vi i uppdrag att läsa denna 500 sidiga bok. Min lärare påpekade att hon trodde jag skulle gilla denna boken. Det gjorde jag inte. Tyckte den var tråkig och småtrist (vilket möjligtvis skulle kunna vara förändrats då jag 16 år senare har en annan smak än jag hade då). Efter varje 100 sidor, hade vi ett litet test, jag läste dock bara 300 sidor, för sedan stod jag inte ut längre, men jag klarade av grundskolan ändå.

    Och det slutade på 540:-, men eftersom jag aldrig skulle köpa böckerna är jag 540:- kronor rikare. Nu blir det middag och bio!

    • Jag har inte läst Utvandrarna, men är ändå lite nyfiken. Det är många som berättar att just den boken är deras främsta favorit. Men det lär nog dröja innan jag tar tag i tegelstenen.

      Och det blev bio, trevligt att ni följde med! 🙂

Kommentera

