Lily Dahls förtrollning


Lily Dahls förtrollning av Siri Hustvedt
Förlag: En bok för alla (obs, boken har några år på nacken!)
Sidor: 304
Genre: Amerikansk roman med en touch av psykologisk thriller
_______________________________________________________________________________________
19-åriga Lily Dahl bor i den amerikanska småstaden Webster och drömmer om att bli skådespelare, precis som sin idol Marilyn Monroe. Traktens teatersällskap ska sätta upp En midsommarnatts dröm och Lily har blivit tilldelad rollen som Hermia. I rollistan finns även Martin Petersen, en tystlåten yngling som setts vandra omkring på nätterna runtom i skogarna. Om dagarna försörjer Lily sig som servitris på mathaket Ideal Café. Mittemot huset där hon bor har en konstnär från New York flyttat in i stadens slitna hotell. Hans namn är Edward Shapiro och det dröjer inte länge innan den unga Lily börjar att fantisera om den äldre mannen. En dag väljer hon att klä av sig naken framför fönstret – när hon vet att han tittar – och allting förändras.

Lily Dahls förtrollning är en flyktig berättelse om kärlek, sorg, mystik och vänskap (den äldre grannen Mabel är förtjusande). Historien andas och vibrerar av psykologiska undertoner där konst och sexualism ständigt är närvarande. Alltså klassiska ingredienser i en Siri Hustvedt-roman. Den amerikanska diner-miljön bidrar till en Twin peaks-känsla. Går det att ogilla en bok där stamkunderna har öknamn som Skitige Frank och Lortige Dick? Jag tror inte det. 

Till tonerna av Elvis Blue suede shoes och doften av citronmarängpaj får man som läsare följa Lilys dagar på Ideal Café. En värld som även spiller över i scener av smygande vid skrotgårdar, nattliga utflykter och bakom kulisserna på teatern. Den som förväntar sig en klart definierbar thriller kan sätta tillbaka boken i hyllan. Lily Dahls förtrollning är en roman där handlingen kränger av och an- och jag är fullkomligen såld. Bara några få sidor in i boken infinner sig en insikt om att jag har hittat rätt. Det är i Siri Hustvedts litterära värld jag vill befinna mig i – ofta och länge.

Jag drämmer till med 4,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

6 thoughts on “Lily Dahls förtrollning

    • Jag har inte läst den, men gillade verkligen ”Vad jag älskade”. Jag tror att hon är en författare vars verk man antingen älskar eller avskyr. Hojta när du har läst Sorgesång. 🙂

    • Har inte läst Sorgesång, men kan tänka mig att ett flertal inte gillar hennes verk på grund av att de inte är alltför tydliga i handlingen och hoppar av och an, och att det ibland kan kännas något kyligt..men jag är såld. 🙂

    • Jag tror att den är från 97 eller någonstans omkring. Jag visste inte heller någonting om Lily Dahls förtrollning förrän jag fick syn på den på Röda korset. Blev riktigt glad! . 🙂

Kommentera

