Sunday morning

Det är något särskilt med en söndagsmorgon. Den är oftast fridfullare och tystare än den dagen före. Många ligger bakfulla, de flesta inte. Festdagen är över och det är i en större grad tillåtet att ta det lugnt, inte göra någonting. Bara vara, som det ofta uttrycks. Om vi raderar den eventuella jobbångesten, tror jag att många trivs med söndagens första vakna timmar.  Ibland lyssnar jag på radioteater (tack och lov för digitala arkiv), ibland går jag en promenad runt en sjö eller i en skog. Ibland gör jag knappt ingenting. Egentligen borde man bulla upp med en grandios frukost med nybakta frallor (helst sådana med sesamsfrö på), nypressad juice och ett kokt ägg – men det är jag för lat för. Min söndagsfrukost består av havregrynsgröt med mjölk och solroskärnor, kryddad med kanel. Torftigt och trist. Därefter lägger jag mig på soffan med boken för stunden, förtillfället Siri Hustvedts Lily Dahls förtrollning. Har endast läst några sidor, men känner mig redan tagen av stämningen, miljöerna och persongalleriet.

Idag blir det en fin söndag, tror jag.

Kommentera

