Något att klura på

Kommer ni ihåg sagobanden där en röst alltid sa ”När ni hör det här ljudet så är det dags att vända blad!”? Jag vet inte om det existerar längre, men jag kom i alla fall att tänka på det där boing-ljudet när jag valde den här gubben. För när ni ser den så är det dags att svara på en fråga eller två.

Den här gången kom jag att tänka på Radioteaterns projekt Möjliga samtal där dramatiker och författare, under höstens gång, hittar på fiktiva samtal mellan levande och dödliga personer, kända som okända – som skulle behöva träffas och prata ( en smarty smart idé). Anne Frank och en konduktör har bråkat om biljetten. Bin Ladins dotter Safyiah har pratat med kommandosoldaten som dödade hennes far, och redaktören som refuserade Pippi har samtalat med Astrid Lindgren (ta mig till radioteaterns hemsida!). Självklart blir jag nyfiken på vilka ni tycker ska träffas och tala ut, men för att knorra till det lite extra bör det vara litterära personer eller författare ( i alla fall en av dem). Så min fråga lyder:

Vilka två litterära personer eller författare tycker du ska träffas och samtala?

(Kommentera gärna här och länka till din blogg om du har svarat där, så att jag inte missar några intressanta svar).

7 thoughts on “Något att klura på

  1. Hjalmar Söderberg bör få träffa prästen Gregorius och be om ursäkt för att prästen och inte den otrogna frun blev förgiftad
    och
    Doktor Glas bör få möte Bengt Ohlsson för att tacka för fortsatt intresse för hans person. Hur många har inte läst om boken vid det här laget efter både boken och teateruppsättningen av ”Gregorius”?

    • Jag har endast läst Doktor Glas och inte Gregorius, men har hört talas om den. Enligt boktipset ger jag den förmodligen 4,1 – verkar helt enkelt vara en bok för mig. Kul att se historien ur ett annat perspektiv.

      Ja och Kerstin Ekman kanske borde tacka Bengt Ohlsson, för det var kanske Gregorius som fick henne att inse att hon kunde skriva en fortsättning på Doktor glas….:-)

      • Absolut, har inte heller läst den men har hört att den ska vara bra. Funderade att köpa den när den var på den årliga bokrean, men köpte annat istället. Kanske nästa gång. Du får avlägga rapport när du har läst färdigt den och sedan bestämmer jag mig. 🙂

  2. Ping: Ett möte mellan Leif Gw Persson och Sherlock Holmes | BokDjungeln

Kommentera

