En barnmorska och en talande katt

Efter att ha läst tungviktaren En helvetes vinter kändes det rätt att bita tag i något lättsmält. Och visst är kontrasterna stora mellan Katerina Janouchs Bedragen och Daniel Woodrells berättelse om blodsband, fattigdom och amerikansk white trash-miljö. Känner mig aldrig riktigt hemma i första delen om barnmorskan Cecilia Lund och hennes vardagsliv. Romanen är snabbläst och har bra dialog – sjukhusmiljön är välbeskriven, men jag kan inte låta bli att irritera mig på huvudkaraktärens trångsyddhet och att hon är en sådan gnällspik (mot slutet får man mer förståelse för detta drag). Ja, hon är mänsklig, men historien lämnar mig nästintill oberörd – ändå sträckläser jag den. Bokdjungeln ger Bedragen 2 av 5 möjliga.

Därefer följer jag raskt upp med en bok som inte kan göra mig besviken: När Findus var liten och försvann. Att läsa ett verk av mästaren Sven Nordqvist är som att trycka på nostalgiknappen och bege sig raka vägen tillbaka till sin barndom ( trots att just den här boken kom ut 2001). För mig innebär det en tillbakatitt på hur jag som barn ständigt rotade i lådorna med barnböcker på mitt dagis. Redan då var jag boktokig.
I När Findus var liten och försvann berättar gubben Pettson om när han träffar Findus för första gången. Det är kanske inte den starkaste boken i serien, men jag kan inte bli besviken. Bilderna är fantastiska.

Det är även följande rader:

”- Du skulle ha en fru som piggar upp dig lite, sa hon.
– Nä, sa Pettson. Det skulle jag i så fall ha skaffat för länge sedan. Nu är jag för gammal. Jag har vant mig vid att klara mig själv. Det skulle bli för mycket med en hel tant”.

Boken får 3,5 av 5 möjliga.

10 thoughts on “En barnmorska och en talande katt

  1. Ett toppencitat, Sofie (heter du det här, egentligen? Jag kan ju inte skriva BokDjungeln när jag menar dig!). Pettson och Findus – ett par utöver de flesta. Sven Nordqvist är så finurlig. En klar femma.
    Det tycker jag dock inte Janouch är. Så här dissade jag boken och författaren: http://www.boktipset.se/blogg/ullasblogg_14?edit=23733

    Jag är mycket glad över att du och jag tycker så lika när det gäller böcker – det har inte mycket med generationer att göra. Boktipset säger dock att vår smak bara sammanfaller til 53 procent, Snick snack.

    • Jadå, jag heter Sofie här. 🙂 Håller med din kommentar om att Bedragen är alldeles för spretig, det käns som att Janouch vill trycka in så många ingredienser som möjligt
      för att hålla intresset uppe, men det får motsatt effekt. Jag tycker också att vi har liknande åsikter om böcker, det kanske mestadels är inom genren chick lit som vi skiljer oss åt? 😉

Kommentera

