Recension: En gåtfull vänskap

En gåtfulll vänskap av Yoko Ogawa
Albert Bonniers förlag (Månpocket)
Antal sidor (pocket): 351 (snabblästa sidor)
Genre: Samtida skönlitteratur
___________________________________________________________________________________________
En gåtfull vänskap handlar om en ung kvinna som blir utskickad som städhjälp åt en äldre herre. Han har en passion i livet och det är siffror, men efter en bilolycka kan han endast minnas 80 minuter åt gången. Allt som sker efter olycksåret 1975 raderas. Hemhjälpen och hennes 10-åriga son får inte bara lära känna människan bakom den hjärnskadade matematikern utan lär sig även att se skönheten i siffornas värld, bland primtal, formler och perfekta tal.

I en samvaro där minnet endast varar i 80 minuter blir nuet och dået allt.

Det första jag kommer att tänka på när jag läser den här boken är HM. Mannen som, utan att ha behövt skriva en endaste bok, har bidragit med en stor del kunskap till forskning inom exempelvis psykologi. HM (anonymiserat namn) var en man med en problematisk åkomma. Han led av svåra dagliga epilepsianfall, vilket ledde till att en neurokirurg 1953 opererade bort en del av hans hippocampus. Idag vet vi vilken betydande roll detta område i hjärnan har för minnet. Han slutade att drabbas av anfall, men det visade sig att han endast kunde minnas tio minuter åt gången. HM tillbringade sitt liv som ett forskningsobjekt.

Det sägs att han trots sitt korta minne levde ett funktionellt och trivsamt liv.

Därför är det intressant att läsa om den äldre matematikern och hans skadade minne och hur han med hjälp av ett gott hjärta, x antal minneslappar och en tålig hemhjälp kan få vardagen att gå ihop. Kan inte låta bli att undra var paniken och de stegrande utbrotten är? För borde man inte drabbas av en rejäl dos ångest och vilja dö om man upptäckte att man endast hade ett minne som varar i 80 minuter? Den tragiska insikten om att att ens liv på ett sätt stannade för tiotals år sedan.

Tack vare ett enkelt stilrent språk tar jag till mig karaktärerna, vill veta mer om deras liv och även stundtals omfamna dem (särskilt matematikern). Trots att jag hyser ett lätt hat till matematik och får svindel av för många siffror tar jag mig igenom romanen utan att sucka alltför många gånger. Ler till och med.

En gåtfull vänskap är helt enkelt en fin berättelse.

Den får 3,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

Annonser

3 thoughts on “Recension: En gåtfull vänskap

1. Jag gillar också den här boken (och matematik!) och gav den en fyra av fem möjliga poäng. Så här kommenterade jag boken på Boktipset: ”Det är en förtjusande historia om en äldre matematikdoktor som endast minns de senaste 80 minuterna i sitt liv och hans vänskap med hushållerskan och hennes son i tioårsåldern (som doktorn gav namnet Roten (?) på grund av hans platta skalle). Det doktorn älskar allra mest är primtal och skönheten i matematiska formler men dessutom baseboll, särskilt basebollspelaren Enatsu och detta är huvudingredienserna i romanen vid sidan av relationen mellan doktorn, Roten och hushållerskan.”