Skräckenkät – Med rätt att döda

 

 

 

 

 

 

 

Bokdjungeln inleder skräckhelgen med en specialsydd enkät för halloween. Bryr du dig inte om kommersiella högtider, strunt i det – här är det litterära gestalter som gäller. Lås dörren, kryp upp i soffan och dra på dig Mr Hyde-masken. No more mr Nice guy! 

Skräckenkät –  Med rätt att döda
( Svaren ska helst vara kopplade till litteraturens värld eller i alla fall fiktiva karaktärer)

1. Vilken är den bästa bok du läst inom genren skräck? 
Hm, svårt. Väljer nog ändå Edgar Allan Poes samlade noveller volym 1.

2. Vem klär du helst ut dig till?
Jag skulle gärna klä ut mig till den finurliga Ture Sventon.
Då får man äta oändligt med temlor!

3. Om du fick tortera en litterär karaktär, vilken blir det?
Madame Bovary! Den mest irriterande karaktär jag någonsin har läst om.
Vill ge henne en lavett eller två.

4. Nu tar vi i hårdare, vem dödar du?
Jag passar på att ta kål på den onda kejsaren Palpatine, sithernas ledare i Star wars.
May the force be with me!

5. Vem vill du ska hjälpa till?
Självklart Sherlock Holmes! Då kommer jag undan.

6. Vad använder du för vapen?
Hm. Eftersom jag är rätt feg och gillar Agatha Christies verk förgiftar jag min nemesis genom att servera en kopp förgiftat te. Misslyckas jag drar jag till med lasersabeln: Zooooooom! (Ja, ljudeffekten är nödvändig).

7. Var gömmer du kroppen?
I en svensk roman begraver huvudkaraktären sitt offer i rabatten.
Jag kör på samma metod i brist på fantasi.

8. Avslutningsvis, tipsa om minst en skräckroman!
Om du har missat Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist, passa på att gå loss på den under halloween.

Lycka till! Ser fram emot att läsa svaren…

(Om du vill besvara enkäten på din blogg, använd bilden om du vill – men länka gärna hit.)

2 thoughts on “Skräckenkät – Med rätt att döda

  1. Ha, ha, gillade din kommentar om Madame Bovary, även jag var hemskt irriterad på henne då jag läste boken.

    Över till enkäten.

    1. Något av Stephen King, blir nog ”Djurkyrkogården”, var verkligen skiträdd när jag läste den.

    2.Den onda fen i Törnrosa.

    3.Pappan i ”Fallet Vincent Franke”.

    4. Karlsson på taket? Skitirriterande……

    5.Patrick Bateman från American Psyko hade nog fått ner Karlsson på fötterna.

    6.Kvävning med kudde med risk att bli kallad för mes av Mr Bateman.

    7.Sänker den i havet.

    8.Någon i din säng av Andreas Roman.

    • ”Ingen sörjer Madame Bovary” är kanske en lämlig boktitel? 😉

      Patrick Bateman hade i alla fall inte jag vågat käfta emot. Han hade kanske gått med på mordsättet kvävning med kudde om han får spela sin favoritmusik på högsta nivå och hugga lite med kniven efteråt….

      Har läst Djurkyrkogården för länge sedan, men det kan vara dags igen…

Kommentera

