Tematrio – utmanande läsning

…..Där greppar jag stafettpinnen och tar mig an Lyrans utmaning, som helt enkelt går ut på att rada upp tre typer av böcker/texter som utmanar en som läsare ( en fortsätttning på Bokhoras fredagsfråga från förra veckan). Jag är redo!

 

1. Inom min bekvämlighetszon ingår inte lyrik. Istället för att citera strofer från Tranströmers senaste diktsamling ockuperar olika reklamsnuttar ( vik hädan Bredbandsbolagets reklamdänga!) mitt huvud. Lite lätt skamsen kan jag erkänna att jag är helt borttappad i denna finlitterära värld där varje ord vägs på silvervåg. Men. Jag ger mig inte. Det blir något av den nyblivna nobelpistagaren om en inte allt för avlägsen framtid ( i alla fall mer än en liten futtig dikt som jag har läst hittills). Jag återkommer.

2. Det är en viss utmaning för mig att läsa påhittade biografier om människor som är avlidna där författaren tar på sig uppdraget att beskriva känslor och privata händelser. Det är med blandade känslor som jag tar mig an dessa verk. Det är självklart intressant att exempelvis ta plats på första parkett och se in i den mytomspunna Marilyn Monroes sinne, men samma känsla får jag även när jag läser skvallertidningar. Det känns lite för privat, lite för närgånget – även om det är uppdiktat. Intressant, men utmanande. En falsk känsla.

3. Okej, nu kommer det! Det är en utmaning för mig att läsa på engelska eftersom det tar längre tid och gör det omöjligt att läsa i turbofart. Tiden saktas ner och allt blir kämpigare, mer trögflytande. Att läsa mer litteratur på engelska borde lugna ner mitt nästintill drogpåverkade sätt att läsa, men jag darrar fortfarande av obehag inför tanken.

Därmed lämnar BokDjungeln över stafettpinnen….

17 thoughts on “Tematrio – utmanande läsning

  1. Tre typer av böcker/texter som utmanar mig som läsare. Men varför ska jag läsa dem då? Blir jag bättre läsare? Bättre människa? Mer kulturell!?
    1. Jättetjocka böcker: 700 sidor eller mer, tar alltför lång tid – på andra, kanske bättre böckers bekostnad. Less is more! Men är boken tillräckligt bra (ex Fågeln som vrider upp världen) så är det väl ingen utmaning?.
    2. Läsa på originalspråket; ok, jag brush up my english, men de flesta översättningar är utmärkta och hur många är det som antar utmaningen att traggla sig igenom sin bok på franska, tyska, japanska… Nej tack, hellre läsa flera, bra översatta böcker på den tid det tar att läsa en enda på originalspåket/engelska.
    3. Chic litt/Feel good-böcker: den utmaningen tar jag bara inte!

  2. Jag tror att man kan utvecklas som läsare om man går utanför sin bekvämlighetszon. Exempelvis om man endast läser svenska deckare (som min mamma) och vågar ta klivet utanför det trygga och prova på något nytt. Det kan leda till att man exempelvis upptäcker en ny genre. Lånade ut ungdomsboken Cirkeln till mamma och hon är fast. Kul att hon vågar prova! Ett steg i taget, helt enkelt.

    Själv hade jag länge en stark motvilja mot klassiker, trodde att de flesta var långtråkiga, gråa och tragiska. Ändå kastade jag mig in och upptäckte flera favoriter som exempelvis den moderna klassikern Lolita och den underbara Svindlande höjder ( det kan ändå rysa till i magen när jag hör ordet klassiker)…

    Sedan kan jag förstå din tanke om ”Varför ska man läsa dem då?”” om det mestadels känns jobbigt att läsa, men jag tror att man bör prova i alla fall (om man i alla fall känner sig lite nyfiken). Upptäcker man sedan att exempelvis haikudikter inte är något för en, då kan man självklart röra sig vidare mot nya mål.

    Kan inte låta bli att tänka på Drottningen vänder blad av Alan Bennett ( har du läst den?) som verkligen tar upp ämnet om vad som kan ända om man låter en drottning få tillgång till en bokbuss….

    Och Ulla, jag kan förvarna om det dyker upp någon chic litt-recension på bloggen. 😉

    • Ja, jag tramsade nog lite där i min kommentar och det hanterar du ju bra 🙂
      Drottningen vänder blad är en underbar liten saga, det var min lilla mamma som lånade ut den till mig. Där förvånade hon mig verkligen, hon vill bara läsa torra fakta annars. Häromveckan fick hon Maja Hagermans ‘Försvunnen värld’ av mig och hon tycker det är för mycket gissningar, antaganden i den.
      Jag kommer att läsa dina chick litt-recensioner också, var så säker 🙂

  3. ‘Försvunnen värld’ tar sin avstamp i den nya sträckningen av E4:an norr om Uppsala
    och handlar om det största arkeologiska projektet någonsin i Sverige. Den nya sträckan går bland annat genom en mytomspunnen, tusenårig trakt vid Gamla Uppsala, Allså mer eller mindre hemma hos mig (och min lilla mamma). Mycket fina bilder och Maja H har lovordats för denna faktabok. Hon är journalist, författare och TV-producent och fick Augustpriset 1996 för sin bok ‘Spåren av kungens män’.
    Tänk så mycket lätt tillgängliga uppgifter det finns på Internet!

    Och så smidigt din blogg fungerar jämfört med BT!

    • Oj, jag hade verkligen ingen aning om ett sådant projekt, fascinerande! Internet är en rätt fantastisk uppfinning. WordPress är ett bra verktyg/program att använda när man bloggar.
      Lätt att använda och har smarta funtioner ( kan självklart inte alla, men man lär sig mer och mer). Starta en fristående blogg du också Ulla! Du får minst en läsare..:-)

  4. Åh, läs poesi människa! Om du vill kan du anta min ständigt pågående utmaning ”Läs minst en diktsamling i månaden” som vill avdramatisera det här med poesi lite. Själv är jag helfrälst inom poesin och tycker att alla borde bli det.

    När det gäller påhittade biografier så är det faktiskt en av mina favoritföreteelser. Läs ”Övervintring” av Kate Moses, om Sylvia Plath. Eller ”Drömfakulteten” av Sara Stridsberg om Valerie Solanas. Eller ”Efter honom syndafloden” av Per Planhammar om Jack Kerouacs sista tid i livet. Alla tre helt underbara böcker.

    När det gäller på engelska så är jag likadan, läser bara på svenska även om jag gärna kollar amerikanska tv-serier och filmer utan subtitles. För mig handlar det om total brist på tålamod, upplever att det går så mkt långsammare att läsa på engelska!

  5. Jag gillar att det finns utmaningar här hos dig och utmanande läsning för mig är:

    1. Barnboken om den lilla prinsen på spanska, som jag har burit med mig i väskan i ett halvår i hopp om att jag ska kunna läsa och lära mig detta språk någon gång. Det är verkligen en utmaning när inte ens en barnbok är begriplig.

    2. Deckare i allmänhet och dem med tema ung-vacker-kvinna-mördad i synnerhet.

    3. Jag vågar inte läsa skräckböcker.

    Länge leve bokdjungeln!

    • Go Hanna! Vad som helst för att lätta upp ditt sinne under pauserna från cykeln. 🙂
      Om du någon dag vågar ta dig an en skräckbok så tycker jag att du ska börja med John Ajvide Lindqvists verk ( varför inte Hanteringen av odöda); realistiskt, svenskt och bra.

      Finns det ingen snäll spansktalande person som kan hjälpa dig lite på traven med boken?

Kommentera

